پتینه کاری

چیزهایی که باید درباره پتینه کاری بدانید

آموزش پتینه کاری

پتینه کاری هنری است که امروزه در میان افراد مخصوصا بانوان هنرمند طرفداران زیادی را پیدا کرده است. برای همین اکثر این افراد به دنبال آموزش پتینه کاری هستند. در این مقاله ما از صفر تا صد این هنر را به علاقمندان آموزش می دهیم. در صورت تمایل با ما همراه باشید.

پتینه چیست و بر روی چه سطوحی انجام می پذیرد

پتینه یک هنر است که علاوه بر پوشش دهی سطح مورد نظر ایجاد زیبایی بصری و نمای بهتر در محل می کند. این نماها با تشکیل سطحی ناصاف و موج دار ایجاد شده و زیبایی بیشتری به فضا می بخشد.
هنر پتینه بر روی تمام سطوح مانند: شیشه، گچ، سفال، بتن، سیمان، و.. قابل اجرا است. و می تواند با خلاقیت بر روی انواع سطوح طرح های مبتکرانه ایجاد نماید. در قسمت بعد به آموزش پتینه کاری با چند طرح خلاقانه را به شما آموزش می دهیم. اما ابتدا کمی در باره این هنر صحبت میکنیم.

رنگ های دکوراتیو در آموزش پتینه کاری

این نوع رنگها نوعی پوشش جدید است که با تفکر و ایده مشتری شکل می گیرد و به طرق مختلف قابل اجرا است. به این رنگ ها دکوراتیو گفته می شود و وجه تمایز میان هر خانه با خانه دیگر است. پتینه انواع مختلف دارد و در بعضی از موارد برای درست نمودن تابلو نیز استفاده می شود. اما به طور کلی به چند دسته تقسیم بندی می شود.
پتینه های کلاسیک آنتیک کاری مدرن پلاستر و برجسته کهنه کاری
با استفاده از این رنگها دیگر نیازی به خرید طرح های آماده از بازار وجود ندارد و هر فرد بنا به ایده و نظر خود می تواند یک طرح پتینه بر روی سطح مورد نظر خود ایجاد نماید.

کاربرد پتینه

از پتینه در همه مکان ها می توان استفاده نمود. بیمارستان، مدرسه، شرکت و.. از محل هایی است که پتینه کاری به راحتی در آن قابل اجرا است. به دلیل زیبایی چشمگیر تر هنر پتینه به جای رنگ آمیزی و ایجاد بافت دلخواه بر روی سطح استفاده از این هنر پتینه امروزه در بین افراد از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. در این قسمت به آموزش پتینه کاری به چند روش میپردازیم.
آموزش پتینه کاری به صورت راه راه بر روی دیوار و سقف
این طرح یک طرحی ابتکاری و نو است که شما بنا به علاقه و سلیقه خود می توانید آن را انجام دهید. استفاده از رنگ های مناسب و همخوانی آن ها با یکدیگر هنری است که بسته به علاقه افراد تغییر می کند.
1-برای شروع باید ابتدا نقطه مرکزی دیوار مورد نظر خود را پیدا کرده و از همان قسمت دیوار را به صورت نوارهای هم اندازه تقسیم بندی کنید.
2-یکی در میان دیوارها را با یکی از رنگ ها رنگ آمیزی کنید. رنگ دیگر که بهتر است با رنگ قبل تضاد داشته باشد را در میان قسمت های رنگ نشده بزنید.
3- این کار باید با حوصله و دقت بیشتری انجام گیرد و از تداخل رنگ ها با یکدیگر پرهیز نمایید.
4-البته این نکته را فراموش نکنید که این گونه تکنیک بیشتر برای یکی از دیوارها انجام می شود. و از رنگ آمیزی دیوار به طور کلی برای جلوگیری از زشتی کار خودداری کنید.
5- استفاده از رنگ های همخوان به زیبایی بیشتر مکان کمک می کند.

آموزش پتینه کاری

این هنر که خود نوعی نقاشی ساختمان به حساب می آید و برای انجام آن نیاز به انوع رنگ است به دو نوع کلی تقسیم می شوند. نوع اول را با رنگ روغن انجام می دهند و نوع دوم با رنگ اکرلیک اجرا می شود. وسعت ایجاد طرح توسط پتینه آنچنان گسترده است که شما می توانید با انوع ابزارآلات و وسایل مختلف طرح های متنوع و زیبا بر روی سطح ایجاد کنید و از آن لذت ببرید.

حتی استفاده از انواع طرح های شابلونی نیز در اجرای پتینه زیبایی بیشتر به سطح شما می دهد.

آموزش پتینه کاری با ورق طلا بر روی دیوار و سقف

1- ابتدا سطح مورد نظر خود را با رنگ روغن و یا اکرلیک پوشش دهید و صبر کنید تا رنگ کاملا خشک شود.
2-چسب ورقه ای رزینی را با آب رقیق کنید. این کار باید به اندازه ای باشد که به راحتی با قلم مو بر روی دیوار بنشیند. سطح را با این چسب نیز پوشش دهید.
3-صبر کنید تا این چسب هم خشک و بی رنگ شود.
4-از آلوده شدن سطح توسط گرد و خاک در طول زمان خشک شدن بپرهیزید.
5-ورق رزینی طلا را بر روی سطح قرار داده و با یک پارچه به آرامی روی آن را مالش دهید.
6- اضافات ورق را با یک دستمال پاک کنید.
آموزش پتینه کاری با کاردک
1-سطح مورد نظر را با یک لایه رنگ پوشش دهید.
2- غلظت رنگ باید کمی بیشتر باشد.
3- با یک کاردک تیز بر روی سطح طرح ایجاد کنید. این کار را می توان با ابزار دیگر نیز برای ایجاد طرح های مختلف انجام داد.
4- کیفیت کار انجام شده بسته به هنر فرد آموزش دیده و خلاقیت او دارد.
5- اگر طرفدار کارهای کهنه هستید. با کشیدن محکم تر کاردک کار را کهنه تر نشان خواهید داد.
6- کاردک را محکم به سمت پایین بکشید. اگر رنگ دیوار کاملا خشک شده باشد کیفیت کار شما هم بهتر نشان داده می شود.
7- همین کاررا با پارچه می توانید انجام دهید. با این تفاوت که باید رنگ های اضافه را کاملا بر دارید. از پارچه آغشته به تینر برای رنگ برداری بهتر کمک بگیرید.

آموزش پتینه کاری
نمونه های پتینه

آموزش پتینه کاری بر روی چوب دیوار

کار بر روی چوب ویژگی های خود را دارا می باشد. به علت بافت چوب که ممکن است نرم و یا سخت باشد. آموزش پتینه کاری بر روی آن نیز متفاوت است.
1- سطح چوب را کاملا با یک ماده پاک کننده مانند الکل سفید از تمام آلودگی ها پاک کنید.
2- با استفاده از جوهر رقیق می توانید سطح چوبی مبلمان و یا لوازم دیگر خود را به صورت کهنه و قدیمی در آورید.
3- این کار را با پارچه بدون پرز و یا قلم موی تمیز انجام دهید.
4- این کار را بعد از خشک شدن سطح دوباره انجام دهید. اگر دوست دارید که سطح مورد نظر شما یکدست شود می توانید این کار را سه بار انجام دهید.
5- این کار را با رنگ حلال در آب هم می توانید انجام دهید.
6- برای این کار لازم است رنگ را کمی رقیق کرده و بر روی سطح با قلم مو بزنید. رنگ تمام سطح چوب را پوشش نمی دهد. در بعضی از قسمت ها که چوب دارای گره است. رنگ به صورت روشن تری نمود پیدا کرده و زیبایی کار شما را دوچندان می کند.

آموزش پتینه کاری یا استفاده از افراد حرفه ای

اگر شما به هنر و آموزش پتینه کاری علاقه داشته باشید و از کثیف شدن و یا اشتباه کردن در کار نترسید. آموزش پتینه کاری یک هنر زیبا و خلاقانه است. اما اگر حوصله تمیز کاری و شستن و مرتب کردن را ندارید. بهتر است که کار را به افراد حرفه ای در این زمینه بسپارید. گروه کاری ما با چندین سال تجربه در این زمینه آماده انجام کلیه امور پتینه کاری در منزل شما با قیمت بسیار مناسب است. فقط کافی است با ما تماس بگیرید.

گروه نقاشی ساختمان آرپا

استادکاران و هنرمندان ماهر در انواع نقاشی ساختمان در تهران

09194218279

تماس با ما

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *