کناف

ماستیک کاری کناف چیست؟

ماستیک کاری کناف

ماستیک کاری یکی از عملیات مهم در نصب و اجرای کناف است. استفاده از ماستیک ها باعث می شود که کناف مورد نظر کیفیت، زیبایی و مقاومت بهتری داشته باشد. این عمل بعد از درزگیری و قبل از رنگ کاری کناف انجام می گیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد، می توانید با ما در گروه نقاشی ساختمان آرپا همراه باشید.

ماستیک کاری یکی از عملیات مهمی است که، انجام آن برای آماده سازی کناف، از اهمیت بالایی برخوردار است. کناف یکی از عناصر مهم در تزیینات داخلی ساختمان هاست و به جای گچ و دیگر مصالح کاربرد دارد. استفاده از این محصول سابقه ای 80 ساله دارد، و اولین بار توسط کمپانی کناف تولید شد و در بسیاری از کشورهای دنیا از این محصول برای ساختمان سازی و تزیینات آن استفاده می شود. کناف ها در دو نوع دیواری و سقفی تولید می شوند که، کناف دیواری برای جدا کننده دیوارها و یا پوشش آنها، و کناف سقفی برای ایجاد سقف کاذب و همچنین انجام عملیات دکوراتیو یا تزیینی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از کناف دارای مزایای مختلفی است که مهمترین این مزایا عبارتند از:

  • سرعت اجرای بالا نسبت به دیگر مصالح

  • وزن سبک

  • راحتی در نصب و اجرا

  • قابلیت انعطاف پذیری بالا

  • مقاوم در برابر رطوبت و آتش

  • مقاوم در برابر زلزله

  • عایق حرارتی

  • قابلیت تعمیر و یا تعویض کناف بسیار آسان

ماستیک کاری کناف چیست؟ چرا اجرا می شود؟

ماستیک کاری کناف از مراحل مهمی است که باید در زمان اجرا و ساخت کناف انجام شود. از آنجائیکه کناف ها به صورت صفحه ای هستند و در کنار یکدیگر نصب می شوند برای رفع محل اتصال یا درزها و همچنین ناهماهنگی های احتمالی از درزگیرها یا بتونه استفاده می شود، این بتونه ها باعث می شوند که صفحات چند تکه، که در کنار هم چفت شده اند، یکدست به نظر آیند. در نتیجه به دلیل جنس مختلف صفحات کناف و بتونه درزگیر شاهد مقداری دو دستی در اجرای کناف ها خواهیم بود که بعد ها موجب ایجاد سایه روشن ها در سطح خواهد شد،  به همین دلیل بعد از انجام عملیات درزگیری، و برای اینکه بتوان رنگ را بر روی بتونه به خوبی اجرا نمود از بتونه ماستیک و عملیات ماستیک کاری کناف استفاده می کنند. ماستیک به منظور پوشش کل سطح کناف استفاده می شود. این کار بعد از عمل درزگیری کناف و قبل از انجام رنگ کاری به منظور رفع ناهمواری ها و ایجاد سطح صاف و هموار برای رنگ کاری انجام می گیرد. بی شک اگر این عملیات قبل از رنگ کردن کناف به کلی صورت نگیرید، و رنگ کاری انجام شود، پس از اتمام کار و نصب لامپ ها شاهد مشکلات ناشی از عدم اجرای آنها خواهیم بود. در آن صورت بی شک کناف های شما دارای سایه روشن هایی خواهند بود که تنها دلیل آن ناصافی سطح زیر کار و عدم اجرای آن است.

ماستیک کاری کناف

مزایای انجام ماستیک کاری کناف

ماستیک کاری کناف دارای مزایای مختلفی است. برای مثال کناف به خودی خود، دارای سطحی تقریبا ناصاف بوده و حتی با اجرای اصولی آن و درزگیری، و همچنین نقاشی مناسب، باز هم نمی توان از آن زیبایی خاصی انتظار داشت. در نتیجه برای زیبا تر شدن و داشتن جلوه بهتر، نیاز به نازک کاری دارد، و یکی از مهمترین قسمت های نازک کاری کناف، انجام عملیات ماستیک کاری به وسیله بتونه ماستیک است. این کار باعث می شد که علاوه بر زیبایی بهتر کناف، رنگ نیز به تمامی قسمت های کناف صورت یکسان پخش شود و جلوه کلی کار و رنگ آن بسیار عالی شود.

ماستیک کاری کناف، به این سازه ویژگی های متعددی می دهد. برای مثال باعث می شود که کناف در مقابل دما و حرارت زیاد، و همچنین یخبندان ها مقاومت بهتری داشته باشد. همچنین نور و تابش آفتاب مورد دیگری است که احتمالا بر رنگ و سطح کناف های تاثیرگذار خواهد بود. در نتیجه با استفاده از عملیات ماستیک کاری می توان این سطح مقاومتی را برای آنها ایجاد نمود.

ماستیک کاری کل سطح کناف باعث می شود که بتوان پس از این کار، سطح مورد نظر را با سمباده زنی طبق میل خود صاف و یکدست نمود. زیرا ماستیک کناف علی رغم مقاومت عالی، بسیار نرم بوده و قابلیت سمباده زنی دارد. در نتیجه می توان با این محصول سطحی صاف و یکدست ایجاد کرد. این در حالی است که با بتونه های درزگیر که گاها برای ماستیک کناف ها استفاده می شوند، صاف و مناسب کردن سطح کناف با سمباده بسیار سخت خواهد شد.

موارد مهم در انجام ماستیک کاری کناف

ماستیک کاری کناف فنی تخصصی و نیازمند داشتن تجربه است. زیرا امروزه کناف ها بیشتر جنبه تزیینی در ساختمان دارند و به همین دلیل بسیار در معرض دیده بوده و اگر خطایی در اجرای آنها رخ داده باشد، به خوبی خود نمایی می کند به همین دلیل باید این کار را به افراد متخصص سپرد.

ماستیک کاری فنی تخصصی می باشد، که برای اجرای آن باید به متخصصین آن مراجعه شود. برای مثال متاسفانه بعضی از نقاشان بی تجربه از بتونه درزگیر به عنوان بتونه ماستیک استفاده می کنند. این کار به کلی اشتباه است، چون بتونه ماستیک کناف با بتونه درزگیرآن، از لحاظ ساختار و موارد کاربرد به کلی با هم فرق دارند، و به هیچ وجه استحکام و کارایی بتونه یا پودر ماستیک کاری در بتونه درزگیر وجود ندارد. همچنین یکدستی و زیبایی خاصی که با عملیات ماستیک کاری انجام می شود، با بتونه های درزگیر و بتونه کشی به وجود نمی آید. در ضمن به هیچ وجه برای پرکردن درزگیرها نیز نباید از بتونه ماستیک استفاده شود زیرا این بتونه نیز برای رفع درزگیرها استحکام کافی نداشته، و پس از مدتی دارای ترک های مویی شده، و زیبایی کار را تخریب می کند. پس بهتر و واجب است از بتونه های درزگیر و بتونه ماستیک در جای مناسب خود استفاده شود تا، نتیجه دلخواه حاصل شود.

ماستیک کاری خوب نیازمند تهیه بتونه مناسب است. بهتر است از بهترین نمونه های بتونه برای انجام ماستیک کاری کناف استفاده شود. معمولا هر بتونه یا پودر ماستیک دستورالعمل خاصی برای درست کردن دارد به همین دلیل توصیه می شود برای تهیه بتونه مورد نیاز خود، طبق دستور تهیه آن انجام شود تا بتوان از این محصول انتظار بازدهی مناسب را داشت.

گروه نقاشی ساختمان آرپا

استادکاران و هنرمندان ماهر در انواع نقاشی ساختمان در تهران

09194218279

تماس با ما

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *